A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Вилківська міська рада
Одеська область, Кілійський район

До уваги роботодавців! «Трудові» штрафи на новий лад

Дата: 13.02.2020 09:09
Кількість переглядів: 20

«Трудові» штрафи на новий лад

 

З лютого розпочалася чергова активна фаза боротьби з неоформленою зайнятістю у сфері торгівлі/послуг. Та незважаючи на це, Президент нарешті підписав прийнятий ще минулого року закон, який пом’якшує відповідальність за «трудові» порушення (конкретно фінсанкції за ст. 265 КЗпП). Зміни вже вступили в дію. Про нюанси пропонуємо поговорити далі.

Ідеться про Закон України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 р. № 378-IX. Він набрав чинності з 02.02.2020 р. (з дня, що йде за днем його опублікування). Нижче в таблиці наведемо нові розміри фінсанкцій залежно від виду порушень.


з/п

Порушення

Фінансові санкції

Коментар

1

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, і виплата зарплати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ і податків

Якщо порушник (юрособа або ФОП) є платником єдиного податку груп 1–3, застосовується попередження.
До всіх інших порушників — штраф у розмірі 10 МЗП* (у 2020 році — 47 230 грн) за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення.
За повторне вчинення порушення протягом двох років з дати виявлення попереднього порушення до будь-якого порушника (не важливо, платник ЄП груп 1–3 чи ні) застосовується штраф у розмірі 30 МЗП (у 2020 році — 141 690 грн) за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення

1. Раніше розмір цього штрафу становив 30 МЗП незалежно від повторності й суб’єктності.
Зверніть увагу!
2. Єдиноподатники груп 1–3 можуть відбутися попередженням тільки за перше порушення.
Знову ж таки, попередження отримує суб’єкт господарювання. А конкретна винна особа (у т. ч. ФОП) у будь-якому випадку (не важливо, перше це чи не перше порушення) «отримає» адмінштраф за ст. 41 КпАП. Так, наприклад, ч. 3 ст. 41 КпАП за допуск до роботи неоформленого працівника/працівників передбачає адмінштраф 8500–17 000 грн.
3. Механізм накладення цього та інших штрафів, передбачених ст. 265 КЗпП, прописаний у Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженому постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509

2

Порушення встановлених строків виплати зарплати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш ніж за один місяць.
Виплата перелічених вище виплат не в повному обсязі

Штраф 3 МЗП (у 2020 році — 14 169 грн)

1. Розмір штрафу залишається тим самим.
2. Розмір цього штрафу не залежить від кількості працівників, яких стосується порушення, тривалості порушення та кількості випадків порушень

3

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці

Штраф 2 МЗП (у 2020 році — 9446 грн.) за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення

Раніше цей штраф становив 10 МЗП

4

Недотримання встановлених законом гарантій і пільг щодо «солдатів підприємства»

Якщо порушник (юрособа чи ФОП) є платником єдиного податку груп 1–3 — застосовується попередження.
До всіх інших порушників застосовується штраф у розмірі 4 МЗП (у 2020 році — 18 892 грн) за кожного працівника щодо якого вчинено порушення

1. Раніше цей штраф становив 10 МЗП.
2. Стосовно єдиноподатників. Попередження отримує суб’єкт господарювання. А конкретна винна особа (у т. ч. ФОП) «отримає» адмінштраф за ч. 7 ст. 41 КпАП (у розмірі 850–1700 грн)

5

Недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні

Штраф 3 МЗП (у 2020 році — 14 169 грн)

Розмір цього штрафу залишився тим самим

6

Недопущення до проведення перевірки, створення перешкод у її проведенні — якщо перевірка проводиться з питань виявлення порушень, зазначених у п. 1 цієї таблиці

Штраф 16 МЗП (у 2020 році — 75 568 грн)

Раніше цей штраф становив 100 МЗП

7

Порушення інших вимог трудового законодавства, крім перелічених у пп. 1–6 цієї таблиці

При першому порушенні — штраф у розмірі 1 МЗП (4723 грн.) за кожне(!) таке порушення.
Повторне порушення протягом року з дня виявлення порушення призводить до штрафу в розмірі 2 МЗП (9446 грн.) за кожне(!) таке порушення

1. Раніше цей штраф застосовувався «оптом» у розмірі 1 МЗП за всі виявлені такі порушення при одній перевірці.
2. До таких порушень, наприклад, належать: нескладання графіка відпусток і неповідомлення працівників за два тижні про початок відпустки; ненарахування компенсації втрати частини зарплати у зв’язку з порушенням строків її виплати; незастосування коефіцієнта коригування згідно з п. 10 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженому постановою КМУ від 08.02.1995 р. № 100

* МЗП — мінімальна заробітна плата. Протягом усього 2020 року — 4723 грн.

 

Прощення

Скажемо декілька слів про те, чи рятує виконання припису про усунення порушень від штрафів за ст. 265 КЗпП. Тут на нас чекають цікаві новини.

Ми, можна сказати, вже звикли до положень Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 823 (далі — Порядок № 823), про те, що якщо справа не стосується штрафів за використання праці неоформлених працівників, то працює принцип «якщо виконуєш припис у встановлений строк — штраф не застосовується».

Багато хто злякався, що цей принцип «зник» з нової редакції Порядку № 823. Але насправді це не так. Закон, що коментується, переписує цей підхід на новий лад.

У будь-якому випадку штраф буде, якщо йдеться про порушення з пп. 1, 5, 6, а також про повторно вчинене протягом року з дня виявлення порушення з п. 7 нашої таблиці (абз. 2, 3, 7, 8, 10 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Щодо інших порушень виконання припису у строк від фінансових санкцій, передбачених ст. 265 КЗпП, рятує.

А від адмінштрафів рятує?

Знову-таки, ми звикли до того, що формулювання Порядку № 823 лібералізмом у цій частині не відзначаються. Іде чіткий поділ відповідальності посадових осіб і відповідальності об’єкта відвідування (суб’єкта господарювання). Коли йдеться про відповідальність посадових осіб (п. 24 Порядку № 823), «трудовий» інспектор у будь-якому випадку зобов’язаний запротоколювати адмінпорушення і відправити його на розгляд до суду.

Чи змінює щось у цьому плані Закон, що коментується?

У контексті, що цікавить нас, він оперує таким поняттям, як «заходи щодо притягнення до відповідальності». У ці заходи, вважаємо, можна вмістити й адмінвідповідальність.

Можливо, законодавець хотів вибудувати певну аналогію з пунктом 11 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (де є звільнення і від адмінштрафів), який суди відмовлялися безпосередньо застосовувати до «трудових» перевірок/штрафів.

Але чіткості немає. Тому яким шляхом піде практика — не зрозуміло.

Не виключено, що адмінштрафи теж сходитимуть з рук у тих випадках, коли «прощаються» фінсанкції (виконання припису у строк). Але щось стверджувати напевно поки що складно.

«Знижка» 50%

Цікавий момент. Тепер установлено, що можна заплатити лише половину «трудового» штрафу (фінсанкції). Другу половину можуть «простити».

Що потрібно для «знижки»? Потрібно оперативно заплатити половину штрафу, зазначену в постанові про накладення санкції. Конкретно, протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю. У такому разі постанова вважатиметься виконаною в повному обсязі.

Адміністративного штрафу за КУпАП «знижка» не стосується (стосується тільки фінсанкцій за ст. 265 КЗпП)! У КУпАП є своя «система мотивації». Але якщо говорити про «трудові» адмінштрафи, то розмір штрафу може тільки зрости, якщо його вчасно не сплатити.

Знову ж таки пам’ятаємо, що сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю!

Нюанс для роботодавців-ФОП

Нікуди не дівається нюанс, що ФОП, на якого одночасно наклали й адмінштраф, і фінсанкцію за ст. 265 КЗпП, може в суді довести, що має право сплатити тільки щось одне. Закон, що коментується, у цьому плані нічого не змінює.

 

 

Відділ праці та соціального захисту населення

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь