До уваги роботодавців! «Трудові» штрафи на новий лад
«Трудові» штрафи на новий лад |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
З лютого розпочалася чергова активна фаза боротьби з неоформленою зайнятістю у сфері торгівлі/послуг. Та незважаючи на це, Президент нарешті підписав прийнятий ще минулого року закон, який пом’якшує відповідальність за «трудові» порушення (конкретно фінсанкції за ст. 265 КЗпП). Зміни вже вступили в дію. Про нюанси пропонуємо поговорити далі. Ідеться про Закон України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 р. № 378-IX. Він набрав чинності з 02.02.2020 р. (з дня, що йде за днем його опублікування). Нижче в таблиці наведемо нові розміри фінсанкцій залежно від виду порушень.
Прощення Скажемо декілька слів про те, чи рятує виконання припису про усунення порушень від штрафів за ст. 265 КЗпП. Тут на нас чекають цікаві новини. Ми, можна сказати, вже звикли до положень Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 823 (далі — Порядок № 823), про те, що якщо справа не стосується штрафів за використання праці неоформлених працівників, то працює принцип «якщо виконуєш припис у встановлений строк — штраф не застосовується». Багато хто злякався, що цей принцип «зник» з нової редакції Порядку № 823. Але насправді це не так. Закон, що коментується, переписує цей підхід на новий лад. У будь-якому випадку штраф буде, якщо йдеться про порушення з пп. 1, 5, 6, а також про повторно вчинене протягом року з дня виявлення порушення з п. 7 нашої таблиці (абз. 2, 3, 7, 8, 10 ч. 2 ст. 265 КЗпП). Щодо інших порушень виконання припису у строк від фінансових санкцій, передбачених ст. 265 КЗпП, рятує. А від адмінштрафів рятує? Знову-таки, ми звикли до того, що формулювання Порядку № 823 лібералізмом у цій частині не відзначаються. Іде чіткий поділ відповідальності посадових осіб і відповідальності об’єкта відвідування (суб’єкта господарювання). Коли йдеться про відповідальність посадових осіб (п. 24 Порядку № 823), «трудовий» інспектор у будь-якому випадку зобов’язаний запротоколювати адмінпорушення і відправити його на розгляд до суду. Чи змінює щось у цьому плані Закон, що коментується? У контексті, що цікавить нас, він оперує таким поняттям, як «заходи щодо притягнення до відповідальності». У ці заходи, вважаємо, можна вмістити й адмінвідповідальність. Можливо, законодавець хотів вибудувати певну аналогію з пунктом 11 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (де є звільнення і від адмінштрафів), який суди відмовлялися безпосередньо застосовувати до «трудових» перевірок/штрафів. Але чіткості немає. Тому яким шляхом піде практика — не зрозуміло. Не виключено, що адмінштрафи теж сходитимуть з рук у тих випадках, коли «прощаються» фінсанкції (виконання припису у строк). Але щось стверджувати напевно поки що складно. «Знижка» 50% Цікавий момент. Тепер установлено, що можна заплатити лише половину «трудового» штрафу (фінсанкції). Другу половину можуть «простити». Що потрібно для «знижки»? Потрібно оперативно заплатити половину штрафу, зазначену в постанові про накладення санкції. Конкретно, протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю. У такому разі постанова вважатиметься виконаною в повному обсязі. Адміністративного штрафу за КУпАП «знижка» не стосується (стосується тільки фінсанкцій за ст. 265 КЗпП)! У КУпАП є своя «система мотивації». Але якщо говорити про «трудові» адмінштрафи, то розмір штрафу може тільки зрости, якщо його вчасно не сплатити. Знову ж таки пам’ятаємо, що сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю! Нюанс для роботодавців-ФОП Нікуди не дівається нюанс, що ФОП, на якого одночасно наклали й адмінштраф, і фінсанкцію за ст. 265 КЗпП, може в суді довести, що має право сплатити тільки щось одне. Закон, що коментується, у цьому плані нічого не змінює. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Відділ праці та соціального захисту населення